Akt o digitalnim uslugama

Ukratko o Aktu o digitalnim uslugama (DSA)

Aktom o digitalnim uslugama reguliraju se internetski posrednici i platforme kao što su internetske platforme za trgovanje, društvene mreže, platforme za dijeljenje sadržaja, trgovine aplikacijama te platforme za putovanja i smještaj. Glavni mu je cilj spriječiti nezakonite i štetne aktivnosti na internetu i širenje dezinformacija. Provedbom akta jamči se sigurnost korisnika i zaštita temeljnih prava te se stvara pravedno i otvoreno okruženje na internetskim platformama.

Koji su glavni ciljevi Akta o digitalnim uslugama?

Aktom o digitalnim uslugama utvrđuju se jasna i proporcionalna pravila za zaštitu potrošača i njihovih temeljnih prava na internetu. Potiču se inovacije, rast i konkurentnost te olakšava širenje manjih platformi, MSP-ova i start-up poduzeća. Uspostavlja se nova ravnoteža među ulogama korisnika, platformi i javnih tijela. Te promjene temelje se na europskim vrijednostima, prema kojima u prvi plan dolaze građani.

Za građane

  • bolja zaštita temeljnih prava
  • više kontrole i izbora
  • bolja zaštita djece na internetu
  • manja izloženost nezakonitom sadržaju

Za pružatelje digitalnih usluga

  • pravna sigurnost
  • jedinstven skup pravila u cijelom EU-u
  • lakše osnivanje i širenje poduzeća u Europi

Za poslovne korisnike digitalnih usluga

  • pristup tržištima na razini EU-a putem platformi
  • bolji uvjeti, tako da mogu konkurirati pružateljima nezakonitog sadržaja

Za društvo u cjelini

  • veća demokratska kontrola i nadzor sistemskih platformi
  • suzbijanje sistemskih rizika kao što su manipulacije ili dezinformacije

Prikupljanje podataka sukladno Aktu o digitalnim uslugama

Na koga se odnosi obveza prikupljanja?

Njuškalo je podatke dužno prikupiti od trgovaca, a sukladno članku 3. Uredbe (EU) 2022/2065 (Akt o digitalnim uslugama), trgovac je svaka fizička ili pravna osoba, bez obzira na to je li u privatnom ili javnom vlasništvu, koja djeluje, među ostalim i preko druge osobe koja djeluje u njezino ime ili za njezin račun, u svrhe povezane sa svojom trgovačkom, poslovnom, obrtničkom ili profesionalnom djelatnošću.

U kontekstu primjene Akta o digitalnim uslugama na Njuškalu, trgovci su:

  • Trgovine i poslovni prodavači koji koriste uslugu PayProtect
  • Njuškalo turizam iznajmljivači

U svrhu transparentnosti, sigurnosti i usklađivanja našeg poslovanja s Aktom o digitalnim uslugama (DSA), poduzimamo sve mjere kako bismo osigurali da su trgovine i poslovni prodavači koji koriste uslugu PayProtect i/ili Njuškalo turizam iznajmljivači kojima omogućujemo sklapanje ugovora na daljinu s potrošačima legitimni i da proizvodi i usluge koje nude ispunjavaju pravne standarde.

Obveza sljedivosti

Trgovine/poslovni prodavači koji koriste PayProtect i Njuškalo turizam iznajmljivači koji koriste mogućnost sklapanja ugovora na daljinu su nam u tu svrhu dužni dostaviti informacije opisane u članku 30. Uredbe (EU) 2022/2065, te su odgovorni za njihovu točnost.

Nakon što zaprimimo informacije putem formulara za prikupljanje podataka, provjeravamo njihovu pouzdanost i cjelovitost kroz službene internetske javno dostupne baze podataka ili traženjem dodatne dokumentacije od korisnika.

Ako imamo razloga vjerovati da su dostavljene informacije netočne ili nepotpune, zahtijevamo od korisnika da ih isprave. Ako korisnik to ne učini, suspendiramo mu mogućnost sklapanja ugovora na daljinu s potrošačima dok ne dostavi točne informacije.

Podaci koje tražimo

Traženjem ovih podataka osiguravamo da Trgovine/poslovni prodavači koji koriste PayProtect i Njuškalo turizam iznajmljivači koji koriste našu platformu za sklapanje ugovora na daljinu s potrošačima posluju transparentno i odgovorno, čime štitimo i njih i potrošače od mogućih nezakonitih aktivnosti i prijevara. Ovo je ključni dio našeg nastojanja da stvorimo sigurno i pouzdano online okruženje za sve korisnike.

Sukladno članku 30. Uredbe (EU) 2022/2065 (Aktu o digitalnim uslugama), Njuškalo je dužno prikupiti sljedeće informacije, ako su one primjenjive na korisnika:

  • Ime, adresu, telefonski broj i e-mail
  • Presliku identifikacijskog dokumenta ili bilo koju drugu identifikaciju definiranu člankom 3. Uredbe (EU) br. 910/2014 Europskog parlamenta i Vijeća
  • Podatke o računu za plaćanje trgovca
  • Ako je trgovac upisan u trgovački ili slični javni registar, informacije o tom registru (naziv javnog registra u kojem je trgovac registriran i registarski broj trgovca u navedenom registru ili jednakovrijedan način identifikacije u tom registru)
  • Samocertificiranje trgovca kojim se obvezuje nuditi isključivo proizvode/usluge koji su usklađeni s pravom EU

Rok za dostavu podataka postojećih PayProtect poslovnih prodavača i Njuškalo turizam iznajmljivača

Postojeće trgovine/poslovni prodavači koji koriste PayProtect i Njuškalo turizam iznajmljivači, dužni su po pozivu Njuškala, a najkasnije do 17. veljače 2025. godine dostaviti navedene podatke putem za to predviđenog obrasca. U protivnom Njuškalo ima pravo navedenim korisnicima suspendirati mogućnost sklapanja ugovora na daljinu s potrošačima.

Dostupnost informacija

Određene dostavljene, a Uredbom propisane informacije (ime, adresa, telefonski broj, e-mail adresa, naziv javnog registra i registarski broj u tom registru, te informacija o samocertificiranju) učinit ćemo dostupnima korisnicima naše platforme na jasan i razumljiv način.

Pohrana podataka

Dobivene informacije pohranjujemo na siguran način. U slučaju prekida ugovornog odnosa informacije čuvamo još 6 mjeseci. Nakon toga, informacije brišemo.


Prijave nezakonitog sadržaja

Posjetitelji i korisnici mogu putem alata dostupnih na Njuškalo stranicama prijaviti sadržaj za koji smatraju da je nezakonit.

Navedena prijava treba sadržavati (sadrži):

  1. potkrijepljeno obrazloženje,
  2. prema potrebi dodatne informacije koje omogućuju identifikaciju nezakonitog sadržaja,
  3. ime i e-mail adresu podnositelja prijave (nije obavezno) i
  4. izjavu kojom potvrđuje da podnosi prijavu u dobroj vjeri te da su informacije i navodi koje sadržava točni i potpuni.

U slučaju da prijavitelj navede svoje ime i e-mail adresu, putem e-maila će dobiti potvrdu o zaprimanju prijave. Ako prijavitelj nije naveo svoje kontakt podatke prilikom prijave, treba zabilježiti oznaku prijave koju može koristiti u slučaju da ima pitanja ili pritužbu na rješavanje prijave.

Njuškalo će obavijestiti prijavitelja o odluci u pogledu informacija na koje se prijava odnosi, pritom navodeći informacije o mogućnostima pravne zaštite u pogledu te odluke i činjenici da su za obradu i/ili donošenje odluke korištena automatska sredstva (ako su takva sredstva korištena).

Pri tom će u obavijesti pružiti jasno i konkretno obrazloženje bilo kojeg od sljedećih ograničenja uvedenih zbog toga što informacije dobivene od korisnika predstavljaju nezakonit sadržaj ili su nespojive s uvjetima poslovanja:

  1. sva ograničenja vidljivosti određenih informacija dobivenih od korisnika, uključujući uklanjanje sadržaja, onemogućavanje pristupa sadržaju ili degradaciju sadržaja;
  2. suspenzija, ukidanje ili drugo ograničenje novčanih plaćanja;
  3. suspenzija ili ukidanje pružanja usluge u cijelosti ili djelomično;
  4. suspenzija ili zatvaranje računa korisnika.

U slučaju da Njuškalo smatra prijavu neosnovanom informirati će o tome samo osobu koja je podnijela prijavu.

Ako Njuškalo sazna za bilo koju informaciju koja dovodi do sumnje da je počinjeno ili da je vjerojatno da će biti počinjeno kazneno djelo ili da je u tijeku počinjenje kaznenog djela koje uključuje prijetnju životu ili sigurnosti osobe ili osoba, o svojoj sumnji odmah obavješćuje tijela nadležna za kazneni progon i dostavlja sve dostupne relevantne informacije, u sklopu kojih mogu biti dostavljeni ime i e-mail adresa prijavitelja i svi podaci i informacije korisnika vezani uz navedenu sumnju.

Ime i e-mail adresa prijavitelja koriste se samo u zakonom propisane svrhe i čuvaju se 6 mjeseci od prijave, ako nije podnijeta pritužba na odluku Njuškala vezano uz prijavu.

Pritužbe

Njuškalo je omogućilo pristup sustavu za rješavanje pritužbi putem e-maila koji prijaviteljima ili korisnicima omogućuje elektroničko i besplatno podnošenje pritužbi protiv odluke koju Njuškalo donese po primitku prijave ili koje donese iz razloga što informacije dobivene od primatelja predstavljaju nezakoniti sadržaj ili su nespojive s njegovim uvjetima poslovanja.

Pritužbu je moguće podnijeti jednom u razdoblju od 6 mjeseci od dana kad je prijavitelj obaviješten o prethodnoj odluci.

Njuškalo na pravodoban, nediskriminirajući, savjestan i neproizvoljan način obrađuje pritužbe podnesene putem navedenog e-maila za rješavanje pritužbi. Ako pritužba sadržava dostatne razloge da Njuškalo zaključi da je njegova odluka o nedjelovanju na temelju obavijesti neutemeljena ili da informacije na koje se pritužba odnosi nisu nezakonite i nisu nespojive s njegovim uvjetima poslovanja ili sadržava informacije koje upućuju na to da postupanje korisnika ne opravdava poduzetu mjeru, on bez nepotrebne odgode mijenja svoju odluku.

Uz sve navedeno, Njuškalo. bez odgode obavješćuje podnositelje pritužbi o svojoj obrazloženoj odluci te o mogućnosti izvansudskog rješavanja sporova i drugim dostupnim mogućnostima pravne zaštite. HAKOM je tijelo nadležno za certificiranje tijela za izvansudsko rješavanje sporova. HAKOM-u i certificiranim tijelima mogu biti dostavljeni ime i e-mail adresa korisnika u svrhu rješavanja spora.

Ime i e-mail adresa prijavitelja koriste se samo u zakonom propisane svrhe, kako je prethodno navedeno i čuvaju se 6 mjeseci od prijave, ako nije podnijeta pritužba na odluku Njuškala vezano uz prijavu, kojem slučaju se čuvaju?

Transparentnost

Njuškalo ima pravnu obavezu, najmanje jednom godišnje dostaviti izvješća o svakom moderiranju sadržaja u relevantnom razdoblju. U navedenom izvješću ne koriste se i ne dostavljaju se ime i prezime i e-mail adresa osobe koja je izvršila prijavu, a ni osobe čiji je sadržaj moderiran.


Važna napomena

Nadležno tijelo za rješavanje izvansudskih sporova:

Sukladno članku 21. Uredbe (EU) 2022/2065 (Akt o digitalnim uslugama) primatelji usluga, uključujući pojedince koji su podnijeli obavijesti, imaju pravo odabrati tijelo za izvansudsko rješavanje sporova kako bi se riješio spor o odluci donesenoj temeljem internog sustava za rješavanje pritužbi. S obzirom da navedeno tijelo još nije određeno od strane nadležne države članice, trenutačno nismo u mogućnosti navesti informaciju o nadležnom tijelu za izvansudsko rješavanje sporova.


Informacije o točkama kontakta sukladno člancima 11. i 12. Uredbe (EU) 2022/2065 (Akt o digitalnim uslugama)

Članak 11. Akta o digitalnim uslugama: Kontaktna točka za tijela Država članica, Komisiju i Europski odbor za digitalne usluge

Sljedeća e-mail adresa je određena kao jedinstvena kontaktna točka za tijela Država članica, Komisiju i Europski odbor za digitalne usluge za pitanja koja se odnose na Akt o digitalnim uslugama: info@njuskalo.hr

Komunikacija sa prethodno navedenom jedinstvenom kontaktnom točkom moguća je na hrvatskom i engleskom jeziku.

Kada nam se obraćate, molimo Vas da navedete naziv tijela u čije ime nas kontaktirate, kao i naziv adrese elektroničke pošte za kontakt u slučaju da Vam moramo postaviti pitanje, osim ukoliko su navedene informacije već obuhvaćene u Vašem potpisu elektroničke pošte.

Članak 12. Akta o digitalnim uslugama: Kontaktna točka za primatelje usluga

Sljedeća e-mail adresa je određena kao jedinstvena kontaktna točka za sve upite primatelja usluga: info@njuskalo.hr

Podatak o prosječnom broju primatelja usluga

Broj prosječnih primatelja usluge www.njuskalo.hr aktivnih na mjesečnoj razini u Europskoj uniji, izračunat kao prosjek tijekom posljednjih 6 mjeseci, je: 4 049 320.

Ovaj se podatak provjerava i ažurira svakih 6 mjeseci.

Trebaš pomoć?